Kontrola jakości niejednokrotnie uznawana za zbędny koszt, a tymczasem to inwestycja, która zwróci się z nawiązką.

Przedsiębiorstwa każdego dnia zmagają się z dynamicznymi zmianami jakie zachodzą na rynku. Bez stałej walki o klienta jest niezwykle ciężko, by przetrwać. Konkurencja jest wysoka. Zadowoleni klienci to klucz udanego biznesu. W dzisiejszych czasach są oni niezwykle wymagający, jak i roszczeniowi. To główną rolą firmy jest dostarczenie mu idealnego produktu, który w stu procentach spełni ich potrzeby. Ponieważ niezadowolony klient jest w stanie poważnie zagrozić firmie, gdyż zwykle swoją niepochlebną opinią podzieli się w Internecie, a z takiej ciężko się obronić – nawet, jeżeli była nie z naszej winy.

Podstawowym krokiem w celu uniknięcia takiej sytuacji jest skuteczna kontrola jakości. To nadzór nad procesem produkcyjnym pozwala przedsiębiorcom na kontrolowanie produktu końcowego. Mowa tu o stałym monitoringu dostaw surowców oraz poszczególnych procesów zachodzących w firmie. Pozwala to na wyłapanie mankamentów i stałą poprawę, by w miarę niskim kosztem móc usprawnić i udoskonalić produkt końcowy.

Sposób kontrolowania procesu to indywidualna decyzja kierownictwa oraz zespołu zarządzającego. Pojęcie to samo w sobie jest tak szerokie i nie sposób stworzyć złoty środek, który idealnie dopasuje się do realiów każdego przedsiębiorstwa. Jednak najczęściej mamy do czynienia z 4 etapową kontrolą jakości. 

1 etap – kontrola wejściowa

Jak sama nazwa wskazuje, to nadzór nad dostarczanymi komponentami przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego. Celem każdego dostawcy jest sprzedaż wartościowych surowców, a wychwycenie wadliwych sztuk na etapie przyjmowania dostawy pozwala na uniknięcie zbędnych kosztów oraz na wyprodukowanie nieprawidłowego wyrobu gotowego. 

2 etap – kontrola międzyoperacyjna

Jest to etap kontroli w czasie produkcji. Zaangażowani oraz uważni pracownicy przy pomocy odpowiednich środków są w stanie najszybciej zareagować, gdy podczas procesu produkcji następuje jakiekolwiek odstępstwo od normy. Przy pomocy łatwo dostępnym narzędziom jakości można szybko znaleźć źródło nieprawidłowości, by usprawnić proces.

3 etap – kontrola końcowa

Ma ona na celu wyłapanie wadliwych wyrobów gotowych już po zakończeniu etapu produkcji. Kontroler może zweryfikować zgodność produktu poprzez ocenę wizualną oraz funkcjonalną. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, może z łatwością wyeliminować wybrakowane produkty lub w przypadku większej ilości wad – cofnąć się do poprzednich etapów by odnaleźć źródło niepowodzenia.

4 etap – kontrola ostateczna (w trakcie wysyłki) 

Kolejnym etapem może być losowa kontrola już wcześniej wyprodukowanych i zapakowanych produktów. Pracownik sprawdza zgodność ilości oraz sposób pakowanych wyrobów. Zwykle jest to ostatnia szansa na odnalezienie nieprawidłowości zanim produkt zostanie oddany w ręce klienta.

Należy pamiętać, że kontrola jakości to koszt dla przedsiębiorstwa. Jednakże im wcześniej wada zostaje wyłapana wewnątrz firmy, tym koszty jej naprawy są niższe. Wysoka jakość produktu i usługi powinna być priorytetem nie tylko właściciela czy dyrektora firmy ale również każdego pracownika, jak i wszystkich dostawców oraz osób włączonych w cały proces produkcyjny. To holistyczne spojrzenie pozwoli na dostarczenie konsumentowi idealnego produktu.